Rubrik för denna sida

Kanariöarna- Cap Verdi

Måndag den 28 nov

Avseglar dag: Efter att tankat upp Lady Glion med både vatten och diesel, så gav vi oss i väg kl. 10, efter att först åkt runt i hamnen och vinkat adjö till alla båtbesättningar vi lärt känna under tiden vi legat i Las Palmas.

De första två timmarna blev det att åka motorbåt, men sen kom vinden och vi hissade seglen. Vinden stod sig ungefär lika resten av dagen och natten. Den pendlade mellan 6 till 10 meter/sek och riktningen var nästan rakt akter ifrån. Natten förlöpte väl och var ganska händelse fattig med endast ett par mötande båtar. I stället fick vi sitta och titta på den fantastiska stjärnhimlen. När man sitter och tittar på alla dessa miljontal stjärnor som lyser upp natthimlen, så känner man sig ganska liten. Här sitter man i en liten segelbåt mitt ute på havet på den lilla jorden. Vad händer på alla dessa planterar? Sitter det någon annan och seglar likt vi på någon av de stjärnor vi ser? Tanken är svinnland.

Tisdag den 29 nov

Vad hände i dag? Ja inte så mycket, utan seglingen gick sin gilla gång med akterliga vindar i 7-12 meter/sek. När vindarna kommer över 10 meter/sek. så blir det genast mera obekvämt ombord när Lady Gliom rullar på i vågorna. Apropå vågor så kommer de från två olika håll De större vågorna kommer snett akter ifrån och där emellan kommer det även vågor som kommer rakt bakifrån. Så det gäller att hålla i sig när man skall flytta sig ombord. Det går inte att flytta sig utan att hålla i sig för då hamnar på något annat ställe än det man tänkt sig.

Onsdagen den 30 november 2011

I natt såg kapten ett spökskepp. När han kom upp kl. 1 för att lösa av kaptenskan så fick han se en röd babords lanterna snett akter ut om styrbord (på styrbords låring) Trotts att både AIS och radarn kontrollerads så fans där inget fartyg. Även ett anrop på radion gjordes men inget svar. Denna röda lanterna fans i samma bäring i två timmar, men försvann mer och mer. Vad var det för fartyg?

Ombord på Lady Glion kan man med vissa mellanrum höra små svordomar förorsaka av vissa missöden. Hittills på seglatsen har ett gals fallit ner på durken och gått i kras, ett flingpaket har runnit ut på durken, ett paket med hårdbröd har gått i kras, en ölburk har runnit ut på durken, en liten mjölk liter har runnit på durken. Så det är inte bara rosor och lata dagar att segla. Vi har beslutat att när vi kommer till Kap Verdi så skall vi byta ut han som står och styr. För den här som styr nu han kan inte hålla sig på vägen, utan han kör ideligen ner i diket med jämna mellanrum.

Annars rullar livet på i jämn lunk. Vi har delat upp vakthållning på ett o konviskonelt vis. Vaktschemat ser ut på följande vis.

 Vi äter kvällsmåltid ca kl. 18–18.30

Efter diskningen så går kaptenskan och vilar fram till 21.30

21.30–00.30 kaptenskan håller vakt

00:30-05:00 kapten har vakten

05:00-07:00 Kaptenskan håller vakt

07:00-10 Kapten håller vakt

Under dagtid: gemensam vakthållning.

Kanske lite underligt vaktschema, men det passa oss bra.

För den som är intresserad av segling, så har vi nu seglat i två dyng med i stort samma segelsättning.

Segelsättningen ser ut på följande vis.

Storseglet fullt ut åt styrbord, säkrat med pervantergaj

Rullgenuan utsprida åt babord

Där i mellan är det hissat ett lite stagsegel, på 15 m2, hård skotat åt styrbord, bakom storen

Spirabommen som är riggad på babordssidan är fast riggad med lifter, nedhalare, och ett skot akterut. Det gör att den kan sitta där oavsett hur mycket av genuan som är utrullat. I och med denna riggning så behöver man inte upp på däck när segelsättning skall ändras, utan nästan allt kan skötas från sittbrunnen.

Torsdag den 1 december 2011

Ja då har vi avverkat halva sträckan ner till Kap Verdi, och hittills har allt gått bra. Vi har nu även kommit in i de rutiner som gäller. Annars så händer det inte så mycket under dagarna, men tiden rullar på ganska bra ändå. Äta, sova, hålla vakt, läsa, och göra inget ting, är vad som vi gör under dagarna.

Sedan har vi blivit väldigt miljömedvetna under denna segling. Vi har nämligen börjat med sopsortering. Hur kan nu det vara möjligt? Kanske ni undrar. Jo det går till så att det som är brännbart slänger vi på styrbordssidan om båten, och det som är komposterbart slänger vi på babord sidan, samt det som är deponi det hamnar rakt akterut om Lady Glion.

Fredagen den 2 december 2011

I våra tidskalkyler så räknar vi med just nu att vi skulle kunna vara framme på Kap Verdi någon gång under söndag. Men då får det inte blåsa så lite som det gjort i natt. Snitt farten har under de senaste 12 timmarna legat straks under 4 knop. Så för att vi skall hinna fram innan det blir mörkt på söndag så måste snittfarten ligga på min 5,5 knop. Det är ingen omöjlighet, men då måste det börja blåsa lite mer.  Eller också får vi stötta med lite motorgång. Så vi får väl se hur det blir.

Det börjar märkas att vi kommit längre söder ut. Temperaturen har stigit både i luften och i vattnet. Så nu slipper vi sitta på natten och småfrysa som vi fick göra första natten. Det märks också på solen att vi kommit längre åt sydväst. Första kvällen gick solen ner 18.00 GMT. Och i går kväll gick den ner kl. 18.35 GMT.

Sedan måste kapten ge kaptenskan (kocken jungman) en eloge. Hon skall ha all heder till de fina måltider som vi får varje dag. Det kan inte alla gånger vara så lätt stå där i det gungande pentryt och laga mat. När vi sedan får sådana fina måltider då blir man imponerad. Som tillexempel i går kväll serverades en utsökt god Wienersnitsel med ansjovis, kapris och gröna ärter. Super gott.

Lördag den 3 december 2011

Ja det blev mycket motorbåtsåkande igår. Vindarna var inte riktiga på vår sida, de var någon annanstans och blåste, för här där vi var nästan helt borta. Även i natt har vår Hjalmar varit tvungen att jobba i flera timmar. Till den som försöker sova stora förtret. Vi får väl se hur det blir idag, om vindarna orkar jobba lite mer. Just nu är de fortfarande lata. Förresten när är en seglare nöjd med vindarnas riktning och styrka? ALDRIG. Det kan alltid blåsa lite mer, eller också blåser det för mycket. Sen kan alltid vindriktning vrida sig till det bättre.

Igår blev det inte någon super middag. Kapten hade långsamt, och då lovade han kaptenskan att han kunde fixa dagens måltid. Den bestod av, uppvärmda köttbullar på burk, och pulvermos. Ingen sån där super måltid som kaptenskan brukar bjuda på. Men fort gick det i alla fall att fixa den.

I natt vid tre tiden så fick kapten se att det började nästan blixtra i vattnet. Det var marelden som lyste upp vattnet mellan vågorna. Ett fascinerande skådespel.  När det hade hållit på ett tag, så kom det ett helt stim med flygfiskar. Även de lyste som blixtra när de flög över ytan. Ett roligt skådespel att se på. Så idag på morgonen har vi fått gott runt på båten och rensat däcket från döda flygfiskar som hamnat där. Efter ytterligare en stund som kom det delfiner som jagade dessa flygfiskar. Det var synd att det var mörkt, för det hade varit roligt att kunna ha sett detta skådespel, med delfiner. Men nu kunde man bra se någon skugga som svepte förbi båten, och sen kunde man höra och ana sig till när delfinerna hoppade över ytan.

Söndagen den 4 december 2011

Här rullar det på och nu är vi inne i rutinerna, och det går fint och flyter på bra. Men i eftermiddag skall vi bryta rutinerna, för då räknar vi med att vara framme i Mindelo, på ön Sao Vincente Kap Verdes.

Lite otur med vädret har vi haft. Vi satt igår och läste om vädret på Kap Verdes, och enligt statistiken så skall endast 5 % av tiden skall det vara förekomst av mål. Men det gäller vist inte för oss. I två dagar har himlen varit täkt av målen, och i natt så hade vi till och med lätt regn vi ett antal tillfällen. Så nu får vi hoppas att vi fått nog av den varan för en tid fram över. Men det hade varit trevligt med lite bättre sikt nu när vi nu spanar efter att se land för första gången på 6 dagar. Vi får väl se vem av oss som är den lycklig att först få ropa ”land i sikte”

FRAMME i Mindelo.

Ja så var vi då framme på Kap Verdi. Vid tre tiden så svängde vi så in i den stora bukten i Mindelo. Vi hade läst i Piloten (en beskrivning om olika hamnar) att här skulle det inte finnas någon marina utan man var tvungen att ligga för ankare i bukten utanför staden. När vi så rundar den stora hamnpiren där de stora kryssningsfartygen lägger till så får vi se, till vår stora glädje att där ligger en nybyggd marina och med gott om plats att lägga till vid. Här vid en av pontonerna förtöjer vi vår Lady Glion och sedan sätter vi oss ner i sittbrunnen och bara njuter av tillvaron. Vi förstärker känslan att tilldela oss var sin rom punch. Vi får en sådan där känsla kan man få, när man sitter och är nyduschad efter ett Wasalopp, eller liknade lopp. ”Fy fan va vi är bra. Vi gjorde det.” Att det sedan var en live orkester som spelade blandad bra musik på en uteservering gjorde saken inte sämre.

Ja seglingen, ner hit till Kap Verde gick bra. Vi är friska, och inget gick söder på båten. Tack Lady Gliom, även du har varit duktig. Vindarna var både starka och svaga, men i det stora hela var de bra. Vi kom in i rutinerna bra, även om det kunde tag vis vara långt och segt på nätterna.

Nu idag måndag skall vi gå ut ur den inlåsta marina och titta på stan, så får vi se om den positiva känslan består. Sen skall vi försöka hitta något WiFi nät så att vi kan skicka iväg dessa rader vi har skrivit.

PS. Tack för alla grattis önskningar vi redan fått.

 

 

Nu är vi framme på Cap Verdi

Vi skiter i detta

onsdag den 7 december 2011

Ja då har vi varit i Mindelo ett par dagar, och vad har då fått för intryck av detta ställe? Ja det är nog svårt att ge en rättvisande beskrivning på denna korta tid. Men det vi har sett hittills, så är det en gammal stad byggd i delvis kolonistil, med inslag av en del nybyggnation, främst inriktad mot turister. En sådan nybyggnation är marinan där vi ligger. En välskött och nybyggd marina, med gott om och vänlig och trevlig personal. Befolkningen vi ser verkar vara väldigt fattiga, och på gatorna är det fullt med folk som är arbetslösa, och tiggare. Utbudet i affärerna består inte av något större sortiment.

Ja som sagt nu har vi legat här några dagar och vilat ut. Nu börjar vi förbereda oss skälva och Lady Glion för nästa etapp. En överfart som vi beräknar kommer att ta 15 – 20 dygn, ja kanske närmare 20. Som det ser ut nu så har vi skrivit till tomten och talat om att han får byta ut släden mot en båt i stället när han skall besöka oss på julaftonen.

Idag har kapten fått ett special uppdrag som han inte gillar. Han måste fixa WC stolen för vi har stopp i skiteriet. För nu är det så här: Kapten kan inte skita i att reparera skiterit, för vi kan inte skita i skiterit.

 

En gatubild från Mindelo

Mot Reggy-land

Torsdag den 8 december 2011

Vi har inte kommit längre än till Risberg i vårt Wasalopp, så nu är det dags att fortsätta. Man får aldrig stanna för länge vid en matkontroll, för då finns det risk att man blir kvar där. Därför kommer vi att lossa på förtöjningstamparna idag och segla vidare. Vårt mål blir, som vi nu har tänkt, Barbados. Nu är det bara att önska att vindarna är med oss och att vi får en behaglig segling, under de 2100 nautiska sjömilen. Så som vi skrev igår så hinner vi nog inte fram före jul. Därför passar vi på att önska alla nära och kära som vi känner, en riktig God Jul. Vi själva kommer inte att åka skidor på juldagen. Däremot kanske vi kan ha egen julotta i sittbrunnen, under stjärnornas tak.

Vill ni följa oss var vi är under resan, så kommer även nu ”Spot” att var igång. Hur ni hittar den på nätet står beskrivit under sidan ”Här är vi”

God Jul på er önskar Lady Glion med besättning

Cap Verdi - Barbados

     Här berättar vi om vår översegling från Cap Verdi till Barbados

Fredagen den 9 december 2011

Ja då har vi klarat av en dag och en natt, på vår långa Atlantsegling. En natt med lite vind och mycket motorgång. Vi kom iväg från Mindelo vid halv 11 tiden går. Inom en timme var det 4 andra båtar som lämnade hamnen samtidigt och seglade väster ut. Vi var bland de sista av dessa som avgick, men innan kvällens mörker la sig var vi bland de första av dessa båtar. Vi gick längre söder ut än de andra, och fick därigenom mera vind. I dag på morgonen ser vi ingen av de övrig båtarna. Som sagt var vi tog ett sydligare vägval än de andra båtarna. Nu på morgonen har vi kunnat stänga av motorn och seglar för akterligare vindar i 5 knops fart. Tänk om vi kunde få behålla de här vindarna. Det märks nu att vi kommit till varmare breddgrader. Natten har varit varm och vi har kunnat sitta ute i sittbrunnen endast iförd T-skjorta.

Lördagen den 10 december 2011. Tredje dagen ut

Då har vi klarat av 2 dygn och är inne på det tredje. Tittar vi på det stora sjökortet som täcker hela Atlanten, som vi har satt upp på skott väggen, och mäter ut hur långt vi kommit, så är det ingen upplyftande bild vi får. Endast någon centimeter har vi kommit.

Gårdagen flöt på fint med fina och lagom vindar. Själva satt vi mest i sittbrunnen och njöt av den heta solen och en Lady Glion som forsade fram på vågorna. Annars så händer inte så mycket under dagarna. Det är lite bokläsning, sovande och göra mest inget ting. Där emellan så äter vi frukost, lunch och middag, förstås.

Kaptenskan som äter sina blodtrycks mediciner, börjar nu få en blålila färgtoning på koppen, istället för en brun solbränna. Varenda gång som hon stöter i något, och det är ganska ofta på en rullande båt, så får hon ett blåmärke.

Söndagen den 11 december 2011

Vindarna har tilltagit varje dag och i natt låg de konstant över 10 meter/sek. Vi har nu kommit ner till 15 grader syd och nu lägger vi om kursen mot Barbados. Anledningen att vi inte direkt gick på Barbados utan vi styrde SV. ner till 15 breddgraden är att det längre norrut ligger ett kraftigt blåsväder och det tänkte vi gå runt. Annars hände inget speciellt i går, mer än att vi var på Nobell middag i går kväll. Kaptenskan hade dukat upp till fin middag med bland annat vit duk ochljus på bordet Till detta så serverades bland annat rök lax. Själv kom hon och gjorde entré i salongen iförd lång klänning. Kapten där emot hade endast bytt skjorta till dagen i ära. Denna fina middag fick ett ante klimax. För just som vi skulle sätta oss till bords så tilltog vindarna och därmed vågor. I stället för att i lung och ro få njuta till denna högtids middag, så fick vi mest sitta och hålla i sakerna som var duka på bordet. Men det gick det också. Kungen och Drottningen hittade ändock inte hitt till vår middags bord

Luisa dagen 13/12

Idag blev kapten väkt av Luisa. När han slog upp ögonen kl. 7 på morgonen stod det en äkta Luisa i dörren och sjöng för honom. Hon hade ljus och glitter i håret, och därutöver klädd i en kort vit klänning. Jag undrar var kaptenskan har varit i natt och seglat på sitt pass. Där hon har kunnat hittat denna vackra dam

Efter att ha intagit Luisa fika med bland annat äkta pepparkakor, var det dags för kapten att gå på sin vakt. Men då var det slut med friden för denna dag. När kapten kommer upp i sittbrunnen, får han se ett stort svart moln front som håller på att byggas upp akter om oss. Vi försöker hinna styra undan från denna front som innehåller bland annat kraftigt regnväder. Vi lyckas denna gång. Men sen kommer det under hela dagen sådana här regnmoln som stör oss i vår segling. Det innehåller inte bara regn. De drar med sig kraftiga vindar, som kommer i olika riktningar. Kapten får inte mycket tid över, för det är att hela tiden skifta olika segelsättning och färdriktningar för att vi skall drabbas så lite som möjligt. Men dagen blir lång och dryg, och kaptenskan far runt som en flygande vante ideligen nere i båten. När vi skall laga middag på kvällen måste vi vara två. Kaptenskan försöker laga mat vid spisen, medans kapten försöker hålla fast kaptenskan i ett järngrepp så att hon inte kommer farandes med en kastrull runt i båten.

Om vi tar min brors liknelse. Den där med ”tummen och skruvstädet”, så sitter tummen just nufast i skruvstädet. Det skall verkligen skönt när vi får lätta på trycket.

onsdag den 14 december 2011

Ja natten fortsatte det likadant som gårdagen med ideliga ovädersmoln, så det har inte blivit mycket till sömn i natt. I natt när kapten satt vid rodret fick han helt plötsligt en smäll i huvudet. Gissa om han vart rädd, tills han fick höra att det sprattlade mellan benen. Det var nämligen en flygfisk som först hamnade på kaptens huvud och sedan låg mellan benen och kämpade för sitt liv. Snäll som kapten är så kastade han tillbaka fisken i havet.

Vad man kan roa sig med är att försöka och räkna och gissa när vi skall vara framme. Just nu säger uträkningarna ut att, om vi kan hålla minst en snittfart på 5 knop, skulle vi kunna vara framme på julaftonen innan Kalle Anka börjar. När ni läser detta vet ni svaret. Men vi vet det inte nu.

Onsdag eftermiddag

Vilken skillnad mot igår. Vi har nu kommit in i den västliga passaden. Nu är det bara att surfa på i denna förträffliga vind, som blåser från samma hål hela året runt. Ostligat i 20 knops styrka (10 meter/sek)

Det är klart att Lady Glion rullar en del i de vågor som har byggts upp sedan de lämnade Afrikas kust. Men det börjar vi nu bli van vid nu. Det är klart att man måste hela tiden hålla i sig med minst en hand när man skall förflytta sig. Annars vet man aldrig var man hamnar. Den gångart som vi numera använder liknar mera jitterbugg eller hiphop än vanlig gångstil.

Vi har tidigare beskrivit hur det är att gå på toaletten. Det kan ju gå bra om är kvinna. Men vi som är män har ju något som hänger ner där mellan benen. Tänk om man står där bredbent isär för att försöka hålla balansen. Om man då tappar balansen och råkar hamna på WC stolen vid fel tillfälle och inte har hunnit fått undan det där som hänger ner utan de dära kulorna kommer i kläm mellan WC-ringen och baklåren. Då kan man nog säkert få höra ett vist vrål. Då är det bättre att vara kvinna.

Det märks att vi hela tiden förflyttar oss västerut. Vi märker det på att solen går ner senare på kvällen för varje dag När vi lämnade Kap Verde så gick solen ned 7 minuter efter sex, och i kväll så gick den ner 8 minuter efter sju. Det stämmer det för att för var 15 breddgrad som man förflyttar sig väster ut på jorden så går solen ner en timme senare. Så nu är det dags att ställa om klockan igen.

 

Torsdag den 15/12

Nu har vi kommit till den punkt på sjökortet där vi kan säga att vi har avverkat halva sträckan mellan Cap Verde och Barbados.  Nu när vi kommit hit så tänkte vi svänga in till den pizzeria som de har här ute. Det sägs att man har en god pizza gratinerad med flygfisk- Men när vi kom fram till pizzerian så var den stängd. Man påstår att kundunderlaget är så lågt att det inte lönade sig att ha det öppet den här tiden på året.

Annars rullar dagarna på även om kaptenskan tycker det börjar bli långtråkigt och segt. Nu längtar vi att få komma fram till Barbados.

Fredag den 16/12

Idag har vi inte kunnat förbättra på solbrännan, det har varit jämnmulet och regnat större delen av dagen. Så dagen har väl inte varit så där jättekul. Däremot har vindarna varit fina och vi har kommit 147 distansminuter närmare målet. För att fördriva tiden och få lite färskt bröd så plockade vi fram bak attiraljerna och bakade lite matbröd. Det var mest kaptenskan som stod för fiolerna, medan kapten stod bredvid och var hantlangare, samt att han höll fast kaptenskan så att hon inte skulle tappa balansen i sjörullningen. I alla fall blev resultatet bra, och nu har vi färskt bröd ett par dagar. 

Lördagen den 17/12   Utseglat 10 dagar

 750 Nm kvar till Barbados. Idag är vädret mycket trevligare med sol, varmt och fina vindar. Det blir varmare för varje dag som går och är man nere i båten så rinner svetten hela tiden. Det fina med det är att ölen smakar jätte gått. Vi har nu kommit in i ett stadie när det börjar bli svårt att fördriva tiden. Dessutom kommer latheten smygande. När man kommer på något som man kan eller borde göra så tar det en bra stund från tanke till beslut och handling. Det kan till och med gälla en så banal sak som att gå på toaletten.

Idag när jag tittade akterut ut över havet och horisonten, så slog mig tanken. Ja men här var vi för tre dagar sedan. För bilden och havet var exakt den samma som jag såg för tre dagar sedan. Så det har inte varit några stora förändringar i landskapsbilden.

Måndagen den 19 december 2011    550 Nm. kvar till Barbados

 Gårdagen. Fortsatt sol och hett, men vindarna blir allt svagare och svagare, och under eftermiddagen gjorde vi tidvis inte mer än 2-3 knop. Ganska så frustrerande. Det var frågan. Törs vi starta motor och köra med den. Men tänk om vindarna blir så här resten vägen fram. Om vi då måste köra motor hela vägen har vi inte diesel så det räcker hela vägen. Efter diverse räknade fram och tillbaka med diselförbrukning vid olika varvtal kom vi fram till att vi har diesel för 500 Nm, och vi hade 600 Nm kvar.  Alltså det blev att sitta där och skvalpa i 2-3 knops fart och höra hur seglen dunkar och slår i den svaga vinden.

När vi sedan satt och åt kvällsmiddag i sittbrunnen, som förresten bestod av kaptenskan tillagad super god entrecote, fick se hur det tonade upp sig svarta moln runt om. Vi försökte gå runt det svarta molnet, men det hjälpte inte utan de utbredde sig mer och mer, och vi kunde se på radarn att det var regnväder runt om oss. Så i natt har vi haft alla väder utom månsken och fina vindar. Det var regn, åska, ingen vid, mycket vind och vind från alla håll. Så natten har varit jobbig

Just nu i skrivande stund är vindarna fortfarande svaga, men vi har fått rapport om att de skall tillta under eftermiddagen, så nu chansar vi och kör motor. Nu när det är någorlunda lugnt från rullningar i båten så passar kaptenskan på att baka matbröd. Ja kaptenskan hon är duktig hon.

 

Tisdag den 20/ 12

Ja det blev motorbåts åkande resten av gårdagen och natten till i dag. Det väder prognos som jag fick från Maria via satellittelefon stämde. Det började blåsa i dag på morgonen och har varit tilltagande under dagen. Nu kan vi ganska så när på tiden beräkna när vi är framme, nu när vi vet vilka vindar vi har de närmaste dagarna. När vi anländer till Bridgetown på Barbados så måste vi gå direkt till pass och tullmyndigheter. Vi får inte ankra eller gå i land innan vi varit dit, och dessa myndigheter har bara öppet på dagtid och kvällar. När vi nu räknar på tiden när vi är framme så kommer vi fram mitt i natten. Så nu när vi äntligen fått bra vindar och kan stå på så måste vi nu ligga och bromsa de 2,5 dygnen som är kvar. Vi kommer med andra ord att klarera in i Bridgetown på fredag morgon.

 

Torsdag den 22 december 2011

Sista dygnet på denna seglats. Jipi´´

Ja nu är det inte dagar och dygn vi längre räknar utan timmar tills vi är framme. Det skall bli jätte skönt att få släppa ner ankaret och få sova ut och vila. För de sista två dygnen har varit väldigt dryga i och med den kraftiga sjögången vi haft. Det har varit nästan helt omöjligt att kunna sov när båten rullar så kraftigt. När man nästan skall till och somna så kommer det någon stor våg och ruskar om en. Det hjälper inte hur man än försöker stötta upp kroppen med kuddar och täcken. Man flyger runt i sängen än då. Hur resan har varit, det skall vi inte beskriva nu. Det skall vi göra när det gott någon dag och vi har fått lugna ner vår tankar, och smälta det hela. Skulle vi beskriva resan nu så skulle det bli fel perspektiv på det hela, för nu är vi trötta och längtar enbart till land.

Julafton

Ja vi hann fram till Karibien före jul. Klockan 03.30 (lokal tid) i går morse la vi till vid kajen i den stora kommersiella hamnen bland alla stora kryssningsfartygen. För här måste vi gå till tullen, hälsoläkaren och immigrations kontoret, för att deklarera in, innan vi får komma in i landet. Att ligga med Lady Glion här i hamnen var inge kul, för det gick dyningar som gjorde att hon låg och slog mot kajen hela tiden. Så det var bara för kapten att sitta uppe resten av natten och vakta förtöjningen. Klocka 6 på morgonen öppna de kontoren så att kapten kunde börja med inklarering. Men det var en process som tog två timmar, för samtidigt kom det in i hamnen tre stora kryssningsfartyg och de skulle också klareras in, så vi fick komma i andra han. När väl detta var gjort så släppte vi förtöjningarna från denna otrevliga hamn och gick ner till buken där vi förtöjde vår kära Lady Glion vid en boj. Här skall hon nu få vila efter 14 dagars segling. Detta är hon väl förtjänt av. Hon har skött sig verkligen förträffligt, allt på henne har fungerat perfekt hela vägen och ingen ting har gåt sönder. Då skall vi ha i åtanke att hon tidvis har varit utsatt för ganska så omild behandling.                              Tack kära Lady Glion för denna prestation.

Så här nu efteråt. Hur har då resan varit? Ja överseglingen från Cap Verdi till Bridgetown på Barbados tog 14 dagar och 22 timmar och vi har tillrygga lagt 2028 Nm, enligt GPS, vilket gör en snittfart på 5,7 knop. Vilket vi måste säga är mycket bra. Lägger vi sedan segling från Kanarieöarna till Cap Verdi (850 Nm) så har vi seglat 2878 Nm. Själva överseglingen den kan liknas i mångt och mycket vid att åka ett Vasalopp. Det har varit långt och tidvis segt. Sen har det till och från varit fina stunder med vackra scenerier på himmel och hav, med delfiner som hoppat och lekt med båten. Sen har det varit mång långa och mörka nätter när tiden har gått väldigt saktat. Sen har det heller inte varit så roligt när båten har rullat hela tiden och inget har varit still utan vi måste hela tiden hålla i sig. Vilket i sin tur och speciellt för Alice som har farit omkring och ramlat och slagit sig, så att hon nu är blå både här och där. Men som sagt. Precis som i ett vasalopp när allt är pest och pina som kommer det helt plötsligt ljusa stunder när allt går lätt. Sen kommer man ner till Hemus, Moraparken och klockstapeln. Då infinner sig en spesill känsla. Så var det också för mig sista natten. Jag sitter där ensam i sittbrunnen i den mörka natten och hörde hur de stora brottsjöarna sköljde bakom båten. Det är varmt och jag sitter endast iförda badbyxor, och de kraftiga ljumma vindarna smeker min hud. Så får man se de första ljusen från land, och som blir fler och fler ju närma land vi kommer. Då kommer tankarna rullande genom huvudet. Tänk nu har jag kommit ända hit efter många och lång års funderande och planering. Vilken känsla. Man får rysningar i hela kroppen och man känner att en tår rinner ner för en kind.  Sen rullar tankarna vidare, och de rullar till min bror Bengt. Tänk om han hade kunnat få uppleva denna resa, Det hade han med all säkerhet velat få uppleva, för han tycket alltid om segling och stora äventyr. Men nu vart det inte så för honom.

De som verkligen gjort att vi har kunnat genomföra denna resa så är så klart vår båt Lady Glion som har fungerat perfekt och inget gott sönder. Sen är det framför allt min hustru Alice, som ställt upp och ansvarat för allt när det gäller inne i båten så som proviantering, matlagning mm, ja allt. Sen har hon också hjälpt mig med vakthållning på de långa nätterna. Sedan har du hela tiden varit ett stort stöd vid min sida och hjälpt till under förberedelse och planeringsfasen för vår resa. Detta har hon gjort trots sitt delvis handikapp, med dålig höft och tidigare hjärtinfarkt. Tack min kära Alice du är en klippa, som gjort att vi har kunnat genomföra denna resa   

Sen måste vi tacka att allt har gott bra med våra kroppar och att vi fått varit friska och att inge har gjort sig illa under färden.

Nu skall vi njuta av tillvaron i sol och värme

God Jul på er alla från Lady Glion

Kapten är inte mycket värd

Annandag jul = annorlunda jul

Vi ligger i bukten utanför Bridgetown, med den långa sandstranden, och det klara varma vattnet. Här är klimatet förträffligt med temperaturer omkring 30 grader. Trots denna för oss nordbor varm temperatur så blir det aldrig så att man svettas för mycket och tycker det är tryckande varmt. Nej det är enbart behagligt i och med att det hela tiden fläktar och blåser svaga vindar. Har vi då takluckorna öppna så blir det genomblåsning och skönt nere i båten. På natten sjunker temperaturen ner till omkring 25 grader. Perfekt sov temperatur.

Apropå sova, så kan vi så här i efterhand konstatera att det vaktschema som vi hade under överseglingen passade oss förträffligt. När vi på kvällen var klara med allt ifrån matlagning, ätande, diskande och segelsättning in för natten så passade det bra för kapten att han gick och sov kl. 20.30 eftersom han är så kvällstrött och att kaptenskan som är mera kvällspigg tog hand om vakten. När klockan blev 00.30 så väcks kapten av kaptenskan, som nu är trött och önskar sov. Kapten har nu fått sova i 4 timmar och är piggare, i varje fall de första timmarna. Sedan är det skönt få sova igen några timmar på morgonen.

Kapten får många minuspoäng på julafton.

Nä kapten kommer tillbaka till Lady Glion på julaftonens förmiddag, efter att varit in till land för att mailat, så har kaptenskan jul pyntat med tomtar och juldekorationer för att

   få lite julstämning.  Ja hon har gjort det verkligen fint. Sen blir det liten julklapps utdelning och jul lunch med bland annat inlagd sill. Till detta serveras en kall snaps. (OBS bara en) När klockan blir tre så har kaptenskan ordnat med så att vi kan få se en Kalle Anka film. När vi sett på filmen en kvart så säger kapten. Jag tror jag går och sover middag en kvart. Vad händer? Jo han går och lägger sig och vaknar inte före klockan halv åtta på kvällen. Där sitter stakars kaptenskan ensam för sig själv på båten på julaftonen, och hon som hade gjort det så mysigt iför julfirandet. Ingen julmiddag blir det häller. Gissa om hon är glad på sin kapten när han äntligen vaknar. Ja han är inte värd mycket.

Så glad är kaptenskan innan björnen går i ide

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Rolf & Diana | Svar 01.01.2012 11.55

God fortsättning på det nya året!

Stina | Svar 31.12.2011 13.38

Gott nytt år från Stina & Kent

svealinnea | Svar 30.12.2011 19.08

jag önskar er ett riktigt gott nytt år och måste också säga gud va ni ä duktigö.

tore | Svar 24.12.2011 09.49

hurra vad ni är duktiga nu när ni är framme utan för hotell hilton nu får ni vila så att ni kan fira jul o nytt år grattis tore o majlis

Rolf & Diana | Svar 22.12.2011 23.02

Ja, då har ni gjort det! Vi gratulerar! Hoppas vi snart få höra hur det kändes. Vi hade velat vara med.

Roland och Kerstin | Svar 22.12.2011 20.51

Hurra för Er!! Att B kunde trodde vi oss veta, men att A, som bara sett båthus, skulle segla från Gävle via Brenäs och Turkiet till Västindien det är otroligt.

Maria rapporterar | Svar 22.12.2011 12.16

Vid midnatt (lokal tid ) ska de runda norra hörnet på Barbados, och då har de ca 3 timmar kvar till bridtown. Sovit ca 2 tim de senaste dygnen. Trötta.

Pia o Stefan | Svar 20.12.2011 19.37

Nu har vi anlänt till Mondelo, där tar vi jul vila och sätter ny fart efter jul. En riktigt God Jul till er. Hoppas vi träffas snart igen

Rolf & Diana | Svar 19.12.2011 22.14

ca 580 nm kvar. Hoppas vindarna är med er då hinner ni fram innan Jul

Maria | Svar 19.12.2011 11.23

Just nu stiltje och motorgång, regn och åska i natt. Annars ok.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

26.05 | 15:46

HELLO TILL DIN ATTENTION

Du som vill låna pengar, vet inte hur jag ska uttrycka min glädje för att jag själv är redo, jag kom över en fransk affärsman. Han gav ett lån på 550.000. Så jag bestämde mig för att dela tillfället med dig som inte gynnar banker

...
26.05 | 15:39

HELLO TILL DIN ATTENTION

Du som vill låna pengar, vet inte hur jag ska uttrycka min glädje för att jag själv är redo, jag kom över en fransk affärsman. Han gav ett lån på 550.000. Så jag bestämde mig för att dela tillfället med dig som inte gynnar banker

...
26.05 | 15:19

HELLO TILL DIN ATTENTION

Du som vill låna pengar, vet inte hur jag ska uttrycka min glädje för att jag själv är redo, jag kom över en fransk affärsman. Han gav ett lån på 550.000. Så jag bestämde mig för att dela tillfället med dig som inte gynnar banker

...
15.02 | 12:53

Hei Pia ich PeGe
Venligst skriv til Grace lhh@danpilot.dk

...
Du gillar den här sidan